Wodociągi ŻórawinaStrategia

Cel 1. Wzrost jakości świadczonych usług dla Gminy i jej mieszkańców.

Jest to cel skierowany na zewnątrz organizacji. Zakład został powołany aby świadczyć usługi dla ludności i gospodarki Gminy Żórawina. Już dzisiaj usługi świadczone są na odpowiednio wysokim poziomie np. jakość wody zgodna z normą, stopień oczyszczania ścieków zgodny z pozwoleniem wodnoprawnym, szybko usuwane awarie, krótkie przerwy w dostawie wody o ograniczonym zasięgu, wprowadzenie ułatwień dla Klientów tj. BOK, e-klient, zdalne odczyty wodomierzy, rozliczanie za wodę w cyklu dwumiesięcznym. Celem jednostki jest stałe podnoszenie jakości świadczonych usług we wszystkich obszarach aktywności. Będzie to realizowane za pomocą realizacji projektów inwestycyjnych oraz poprzez systematyczne modernizacje infrastruktury, wprowadzanie nowoczesnych rozwiązań technicznych podnoszących niezawodność i  zapewniających trwałość i ciągłość świadczenia usług. W zakresie zapewnienia bezpieczeństwa dostaw wprowadzone zostaną procedury i działania wynikające z  opracowanych analiz związanych analizą ryzyka dostaw wody i odbioru ścieków. Nakłady na cyfryzację usług wpłyną na poprawę jakości obsługi Klienta. Projekty skierowane na automatyzację sterowania procesami technologicznymi i technicznymi podniosą niezawodność pracy systemów.

Cel 2. Poprawa i utrzymanie stabilności finansowo gospodarczej

Cel strategiczny skierowany do wewnątrz organizacji. Aby móc świadczyć usługi na odpowiednio wysokim poziomie dla Gminy i jej mieszkańców, Zakład musi posiadać wystarczające środki finansowe dla utrzymania infrastruktury w sprawności technicznej. Oznacza to, że bez realizacji celu C2 nie ma możliwości świadczenia coraz lepszych usług dla Gminy. Specyfika firm wodociągowych polega na tym, że infrastruktura wod-kan. pracuje nieprzerwanie, 24 godziny na dobę przez 365 dni w  roku. Dekapitalizacja techniczna majątku trwa nieprzerwanie. Aby móc utrzymać go w sprawności ruchowej należy przestrzegać reżimów wymiany i modernizacji. Wszystko to sprawia, że utrzymanie majątku w dobrym stanie staje się zadaniem niezwykle trudnym. Dlatego w strategii przyjęto poprawę sytuacji ekonomicznej poprzez:

  • optymalizacje kosztów i poprawę efektywności wykorzystania posiadanego majątku,
  • pozyskanie zewnętrznych środków finansowych na realizację niezbędnych inwestycji,
  • wykorzystanie narzędzi finansowych do obniżenia kosztów utrzymania infrastruktury i majątku.

Cel 3. Poprawa systemów zarządzania

Cel skierowany do wewnątrz organizacji. Bez pozyskania zewnętrznego finansowania inwestycji i możliwości korzystania z narzędzi ekonomicznych przypisanych podmiotom posiadającym osobowość prawną nie uda się zrealizować poprawy jakości świadczonych usług dla mieszkańców Gminy. Dlatego w strategii przyjęto konieczność zmiany formy organizacyjno-prawnej z  zakładu budżetowego w spółkę prawa handlowego. Zakłada się poprawę efektywności gospodarowania majątkiem, pozyskania dodatkowych środków finansowych na działalność bez dodatkowego obciążania Gminy. Jednocześnie umożliwi to znalezienie i wykorzystanie wewnętrznych rezerw w organizacji blokowanych dotychczas barakami środków finansowych w postaci cyfryzacji, automatyzacji czy nowoczesnych narzędzi wspomagających zarządzanie (modelowanie hydrauliczne, elementy GIS itp.).

Cel 4. Wzmocnienie pozytywnego wizerunku organizacji

Cel nakierowany na zewnątrz organizacji. Bez społecznej akceptacji kierunków działań, zrozumienia ich wagi a co za tym idzie akceptacji społecznej dla obciążeń taryfowych, trudno myśleć o wdrożeniu strategii. Z tego punktu widzenia to bardzo ważny cel strategiczny. Woda i czyste środowisko wodne są cięgle dobrem nieuświadomionym, które wydają się niezależne od zachowań społecznych. Budowa świadomości społecznej i  zrozumienia wagi gospodarki wodnej dla jakości życia mieszkańców jest zadaniem równie istotnym jak realizacja inwestycji. Połącznie „my” formalnie odpowiedzialni za wodę i środowisko i „oni” użytkownicy korzystający z usług wodnych, w jedno spójne „my wszyscy” jesteśmy współodpowiedzialni za jakość wody w kranie i rzekach, jest specjalną misją wodociągów. Cel ten będzie realizowany w kampaniach społecznych i  akcjach informacyjnych oraz aktywnym uczestnictwie GZGK w życiu Gminy i jej mieszkańców. Wykorzystane zostaną już wytworzone oraz nowe kanały komunikacji społecznej i  kierowane w sposób przemyślany do wybranych grup dotarcia, celem upowszechniania wiedzy i budowy zaufania do Zakładu.

Cel 5. Poprawa warunków pracy

Cel nakierowany do wnętrza organizacji. Realizacja celu strategicznego C5 ma zapewnić wzrost standardów pomieszczeń i  wyposażenia zaplecza technicznego poprawiając warunki pracy. Lepsze wyposażenie wpłynie na jakość i szybkość świadczonych usług. Innym elementem realizacji celu jest wzmocnienie systemów motywacji finansowych i  pozafinansowych poprzez wycenę stanowisk pracy czy działania integracyjne.